SME

Ako sa dá čarovať s číslami nezamestnaných

Nezamestnaní, ktorí pomáhajú upratovať obce, nie sú vykazovaní ako ľudia bez práce.

Minister práce Ján Richter (Smer-SD) (Zdroj: Archív SME - Tomáš Benedikovič)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Za posledné štyri roky sa urobilo viacero zmien, ktoré môžu prikrášľovať čísla o nezamestnaných. V štatistikách sa niektorí ľudia „stratili“ alebo naopak, nie je jasné, ako sa do nich dostali. 

Analytici preto spochybňujú slová premiéra Roberta Fica, ktorý sa chváli klesajúcim počtom nezamestnaných. Denník SME zozbieral niekoľko zvláštností, ktoré štatistiky obsahujú.

Prečítajte si aj komentár Petra Schutza: Obchodníci s ilúziou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Tisíce vytŕčajú

Od mája 2013 sa zmenili pravidlá, podľa ktorých sa nezamestnaní zaraďujú do evidencie.

Predtým to fungovalo tak, že sa počet nezamestnaných rátal podľa toho, koľko ľudí sa v danom mesiaci na úrad prihlásilo a koľko z neho odišlo. To už v súčasnosti neplatí.

Napríklad, na začiatku mája 2015 bolo v štatistikách ústredia práce evidovaných takmer 360-tisíc ľudí. V priebehu mesiaca pribudlo 19-tisíc ľudí a odišlo 25-tisíc.

Podľa správnosti by na konci mesiaca malo byť 354-tisíc nezamestnaných (360-tisíc + 19-tisíc – 25-tisíc), ale úrady uvádzali menej, 352-tisíc. Takéto kolísanie, či už smerom nahor, alebo nadol, sa opakuje každý mesiac. 

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C44VY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu