Agentúrnu správu sme nahradili článkom z tlačového vydania.
SOUL, BRATISLAVA. Môže to byť najhoršia námorná tragédia, akú Južná Kórea zažila v posledných dvoch desaťročiach.
Alebo, ak sa potvrdia čísla o nezvestných ľuďoch a malej šanci na ich záchranu, aj jedna z najhorších vôbec.
Pri južnom pobreží Kórejského polostrova sa v stredu potopila loď so 459 ľuďmi na palube, ešte večer síce úrady hovorili o štyroch obetiach, no o ďalších 290 nezvestných.
Núdzový signál loď vyslala v stredu ráno. Do záchrannej operácie sa okamžite zapojilo asi sto príslušníkov pobrežnej stráže, vojenské aj rybárske lode a vrtuľníky. Času mali málo, už po dvoch hodinách bola skoro celá loď pod vodou.
Kázali im ostať na mieste
„Videl som, ako sa loď nakláňa, potom už išla voda dovnútra veľmi rýchlo. Cítil som v kostiach, že musím utiecť, keď som videl vodu v chodbách medzi kajutami,“ povedal pre BBC Ju Cho-šil. On mal šťastie, bol medzi zachránenými.
Mnohým sa z lode nepodarilo ujsť a potopili sa s ňou. Zachránení hovoria, že keď sa loď začala nakláňať, posádka im dala pokyny, aby ostali, kde sú.
Pre niektorých sa to mohlo stať osudným, ďalší zas uviazli vnútri lode, lebo pri nakláňaní na lodi vypadla elektrina a oni sa nevedeli dostať von z miestností.
Loď vyplávala z mesta Inčchon, mierila na známy ostrov Čeču. „V tomto období je to populárna turistická destinácia a na školské výlety sem chodí veľa študentov,“ uviedol editor kórejskej spravodajskej televízie YTN Kim Hjo-sun.
Aj na potopenej lodi Su-won mali prevahu študenti, na palube bolo zo 459 ľudí 325 stredoškolákov a pätnásť učiteľov. Dve zo štyroch potvrdených obetí sú študenti, ďalší bol členom posádky a štvrtého ešte neidentifikovali. Stále však nie je jasné, prečo sa loď potopila.
Zachránení hovoria, že počuli silný náraz krátko pred tým, ako sa loď dostala do problémov. Hovorí sa aj o silnej hmle, pre ktorú mohli kapitánovi uniknúť skaly v mori a narazil do nich. Ešte v prístave posádka zvažovala, že pre hmlu ani nevypláva.
Vyšetrovatelia nevylúčili ani technické problémy lode, kórejská televízia Arirang uviedla, že loď kormidloval len zástupca kapitána, lebo kapitán bol na dovolenke.
More v okolí tragédie bolo v stredu ráno nepokojné. To komplikovalo aj záchrannú operáciu, najmä potápačom, ktorí sa do trupu lode niekoľko hodín nemohli ani dostať a potom im prácu sťažovala zlá viditeľnosť.
Jedna z najhorších
Voda je v tejto oblasti navyše pomerne studená a lekári preto hovoria, že pasažieri v nej môžu veľmi rýchlo zomrieť na podchladenie. Napriek tomu pátranie po pasažieroch pokračovalo aj v stredu po zotmení.
Na mieste sú stovky záchranárov a potápačov, 72 lodí a 18 vrtuľníkov. Predpovede počasia však hovoria, že v stredu bolo ešte relatívne dobré počasie, ktoré sa má vo štvrtok zhoršiť.
Aj preto sa v Južnej Kórei hovorí o najväčšej nevojenskej tragédii na mori v posledných desaťročiach. Zatiaľ najhoršia je z roku 1970, keď pri potopení lode pri meste Jeo-su na juhu polostrova zomrelo 323 ľudí.
Pri potopení trajektu v roku 1993 zomrelo 292 ľudí na palube.