BRATISLAVA. Rozhodovanie prvovoličov v júnových parlamentných voľbách ovplyvnia rady od rodičov. Zhodli sa na tom odborníci na dnešnej panelovej diskusii, ktorú usporiadala Slovenská asociácia výskumných agentúr (SAVA). Podľa Martina Slosiarika z agentúry Focus prvovoliči dajú viac na radu svojich príbuzných, respektíve rodičov, „lebo nie všetci sú na Facebooku“.
Oľga Gyarfášová z Inštitútu pre verejné otázky si to vysvetľuje tým, že ide zväčša o nevoličov alebo ešte nerozhodnutých voličov.
Absentuje medzigeneračný konflikt
Gyarfášová upozorňuje, že na Slovensku pred voľbami absentuje medzigeneračný konflikt. Rodičia sú skôr v pozícii poradcov, mladí sa proti ich názorom nebúria. Kamila Hříchová z agentúry AKO pripomína sondu z obdobia pred a po voľbách v roku 2006.
„Dievčatá sa priznali, že sa rozhodovali po dohode s otcom a chlapci po dohode s matkou,“ uviedla Hříchová s tým, že prvovoliči vnímali predvolebnú situáciu podobne ako chvíle pred maturitou.
Politické strany ešte môžu pred voľbami staviť na kampaň cez internet, napríklad prostredníctvom sociálnej siete Facebook. Slosiarik prípušťa vplyv na mladých aj zo strany radikálnych politických strán.
„Sú osloviteľní stranami ako napríklad Naše Slovensko,“ povedal Slosiarik.
Klip mal účinok
Jan Herzmann z agentúry Factum Invenio Praha poukazuje na fenomén videospotu Přemluv bábu, ktorý rozvíril predvolebnú diskusiu v Českej republike. Mladí herci v klipe povzbudzovali mladých voličov, aby presviedčali prarodičov, nech myslia na budúcnosť budúcich generácií a nevolia ľavicu.
Herzmann tvrdí, že klip mal určitý účinok. „Vieme, že ľudia cestovali za svojimi prarodičmi presviedčať ich, aby volili inak,“ povedal Herzmann. Dodal však, že mladí v Čechách sú skôr pravicovo orientovaní, zatiaľ čo ich prarodičia skôr ľavicovo.
Video, ktoré veľmi ovplyvnilo voľby v Čechách.