SME

Shootymu na bilbordy posielajú ľudia tisíce eur

Karikaturistova zbierka na bilbordy s Ficom, Slotom a Mečiarom sa rozbehla rýchlejšie ako Ficova na sochu Svätopluka.

(Zdroj: Karikatúra: Shooty)

BRATISLAVA. Karikatúry Roberta Fica, Vladimíra Mečiara a Jána Slotu ako si delia lup. Takýmto spôsobom sa pred voľbami zapojil do bilbordovej kampane karikaturista Martin „Shooty" Šútovec.

„Hovoril som si, že by som aj ja mal k týmto voľbám niečo povedať. Mal by som povedať, že sa mi nepáči táto vláda, čo sa mi nepáči. A ja sa tým vôbec netajím," vysvetľoval. Myslí si, že by bilbordy s nápisom Čo je vaše, to je naše. Čo je naše, do toho vás nič! potešili ľudí s rovnakým názorom.

Dalo viac ako 450 ľudí

Shooty chcel pôvodne zaplatiť len niekoľko bilbordov a z vlastných peňazí. Potom ho ale napadlo, že sa pokúsi o zbierku na tri veľkoplošné bigbordy v Bratislave a v Žiline, ktorých prenájom mal stáť okolo 5000 eur. Spustil ju len vo štvrtok na obed. Za prvých 24 hodín vyzbieral 14.000 eur a ešte v piatok poobede mu pribúdali darcovia doslova každú minútu. Napočítal ich viac ako 450. Najväčšou čiastkou prispel porevolučný vicepremiér pre ekonomiku Jozef Kučerák. Dal 2500 eur.

Keďže karikaturistovi prišlo výrazne viac peňazí ako čakal, chce si za ne prenajať viac bilbordov. Hneď na druhý deň sa mu naviac začali ozývať majitelia reklamných plôch, ktorí chcú u seba plagáty umiestiť.

Zoznam darcov a číslo účtu nájdete na Shootyho webe.

Rýchlejšie ako Svätopluk

Shootyho bilbordová zbierka sa rozbehla výrazne rýchlejšie ako zbierka na sochu Svätopluka, ktorú tento rok vyhlásil prezident Ivan Gašparovič, premiér Fico a šéf parlamentu Pavol Paška. Tým za dva mesiace prispelo zhruba 170 ľudí a organizácií. Väčšinou však išlo o poslancov za Smer a členov vlády, ktorí sa skladali po 1000 eur.

Dohromady majú okolo 80-tisíc eur. Po prvých troch týždňoch zbierky ale na stránke jazdeckej sochy svietila zhruba rovnaká čiastka, ako na Shootyho stránke deň po štarte zbierky na bilbordy.

Ostatní to zrejme nerobili dobre

Shootyho iniciatívu komentuje špecialista na webovú komunikáciu JÁN ŠIFRA.

Je rýchlosť, s akou získava Shooty peniaze, výnimočná?

Na Slovensku je to určite nový jav, a myslím, že otvoril celú novú oblasť. Vo svete sa podobné veci už vďaka internetu niekoľko rokov dejú, a Shooty práve ukázal, že sa to dá aj u nás. Príklady však vo svete existujú, takéto mikrozbierky na rôzne účely nie sú novinkou.

Čo sa tradične takto financuje? Aké činnosti?

Napríklad pôžičky pre podnikateľov v rozvojovom svete. Bohatý Európan napríklad cez rovnaký princíp môže prispieť začínajúcemu podnikateľovi v Senegale (alebo v Bulharsku:). Rovnako existujú nákupné kluby, ktoré sa pokúsili prísť už aj na Slovensko. Tu je princíp taký, že sa viacero ľudí spojí a žiada od výrobcu množstevnú zľavu, napríklad na televízor. Odborne sa tento celý princíp označuje ako crowdsourcing.

Akú úlohu v tom hral Facebook? Dokázal by niečo podobné napríklad emailom alebo odkazom na jeho stránku?

Skôr si myslím, že tu je to súhra viacerých faktorov a predovšetkým je to o tom, že internete znížil takzvané transakčné náklady - v tomto prípade nefinančné náklady na realizáciu niečoho. To znamená že Facebook znížil Shootymu náklady na komunikáciu. Dalo by sa to oznámiť aj listom alebo telefónom, ale nechcelo by sa mu do toho, zaberie to príliš veľa času a námahy. Na druhej strane, ľudia nemajú takmer žiadne transakčné náklady s poslaním peňazí, cez Internet banking to vedia rýchlo.

Na webe žije silná politicky angažovaná generácia, no vždy sa kladie otázka, či je schopná činu aj v reálnom svete. Je to to dôkaz, že áno?

Je to skôr dôkaz, že ostatní to doteraz asi nerobili dobre. Poučka všetkých marketérov a webdizajnérov je, že človek na internete je lenivý, neochotný a rýchlo dokáže od akcie ujsť. Znie to hrubo, ale je to tak. Preto dobrý internetový produkt - aj politická akcia - vždy musí nájsť cestu, ako čo najviac akciu zjednodušiť. To sa Shootymu podarilo. Ak by od ľudí chcel, aby mu tie peniaze priniesli alebo išli lepiť bilboardy osobne, asi by to nešlo tak dobre a rýchlo. Šlo by to, ale stálo by ho to viac námahy.

Ak vidíme takúto spontánnu reakciu na webe, máme si myslieť, že takisto príde táto genrácia voliť?

Myslím si že nie, práve naopak. Je to dôkaz toho, že treba čím skôr spraviť na Slovensku jednoduché elektronické hlasovanie, aby išli mladí voliť. Kanály, ktorými sa dnes volí, nereflektujú zvyky ľudí.

Ako si vysvetľujete dôveru ľudí len tak dať peniaze niekomu cez web?

Za Shootym stojí dlhoročná mediálna práca, dôveryhodné médium, má značku, ktorej ľudia veria. Majú pocit, že tým, že je na očiach, podvod si nedovolí.
(sme.sk)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 701
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 708
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 721
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 996
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 739
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 9 149
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 479
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


Neprehliadnite tiež

Peter Pellegrini.

Pellegrini je pripravený v prípade ďalšieho incidentu zvolať mimoriadnu schôdzu.


TASR
Ilustračné foto.

Krajskí policajti avizujú počas sviatkov zvýšenú aktivitu.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


Daniel Pastirčák

Korčok nie je pre veriacich ľudí žiadnym strašiakom, zdôrazňujú vo výzve.


SITA

Sportnet

Juraj Slafkovský.

Slafkovský by bol už ako 20-ročný najväčšou hviezdou reprezentácie.


Na snímke je slovenská tenistka Renáta Jamrichová.

Renáta Jamrichová postúpila v Egypte do štvrťfinále turnaja ITF.


Momentka zo zápasu Třinec - České Budejovice.

Pozrite si prehľad športových udalostí vo štvrtok 28. marca. Aký je program dňa?


Daniela Ledecká a Viktória Forster na mítingu v Johannesburgu.

Dievčatá si vyskúšali preteky na južnej pologuli vonku v pre nás netradičnom období, priblížila trénerka.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu